Hei og velkommen til min tomatblogg!

Denne bloggen er om mine erfaringer med tomater. Alt fra sådd, vekst, smak, str, og alt annet relevant tomatstoff. Det er også en beskrivelse av de tomatsortene jeg dyrker/har dyrket. Alle de frøekte sortene blir det høstet frø fra, og jeg er veldig interessert i å bytte tomatfrø med andre. Særlig gamle sorter er interessante. Jeg selger også frøoverskudd, hvis noen er interessert i det



Ønsker du kontakt med meg er mail adr:



epelargon@gmail.com



fredag 23. september 2011

Tomat året 2011

Tomatåret startet 1. mars, da ble første bolk med tomatfrø sådd. Resten ble sådd frem til 15. mars, da var alle frøene kommet i jorden. Alle sortene spirte, og som vanlig ble det mange flere planter enn hva jeg hadde brukt for. Jeg putter alltid mer enn 1 frø av hver type i jorden, jeg lærer aldri at tomater nesten har 100 % spirevillighet.
De jeg sådde finner du her.
I sluttet av mai hadde alle tomatplantene blitt plantet i store potter, og havnet der de skulle. De fleste i drivhus, og noen på friland, nå kunne morroa begynne. Jeg har gjødslet med økologisk gjødsel i år, og jeg har som vanlig gjødslet mye! Nesten hver gang jeg vanner er det litt gjødsel med, enten algomin (den økologiske) eller kalksalpeter, og litt aske om høsten (det hjelper på modningsprosessen)
I sommer har jeg også vært inne på en amerikansk nettside som anbefaler og gjødsle med innholdet av støvsugerposer. Det skal inneholde både hudrester, hår og ikke minst støv. Og dette mener man  er bra for tomater. Mannen som mener dette har også prøvet dette selv og lagt ut bilder av planter som har fått denne blanding og ikke. De var faktisk finere de som gikk på støvsugersøppel.. *ler* Uansett, jeg skal prøve å se, kanskje det er noe i dette. Og farlig er det jo ikke clip_image002
Tiltross for en heller dårlig sommer synes jeg at avlingen på de fleste tomatene var gode. Noen var selvsagt bedre enn andre, og de som led mest av en fuktig og dårlig sommer var nok de sene bifftomatene. Der ble det få tomater som nesten ikke rakk å modne. De små tomatene bar godt, og også de vanlige sortene ga en god avling.
Det var også noen bifftyper som bar masse, og var tidlig typer, bl.a. `Bull`s eye`, `Dikaja rosa` og `Druza`.
Noen utmerket seg p.g.a. nydelig smak også, det var bl.a. Flamme, den beste tomaten jeg noen gang har smak. Spite, fantastisk smak på bitte små tomater. Green pineapple, nydelig farge og nydelig smak.
Dette er bare noen av de som jeg synes var kjempegode, men det er nok disse tre som havnet på de øverste plassene clip_image004
Noen tomater bar lite og er vel nesten bare gøy å ha for en som vil prøve mange sorter (som meg) Nå tror jeg også at sommeren må ta skylden for noe av dette, og at endel av de tomatplantene som ikke fikk store avlingen antageligvis hadde båret mer hvis været hadde vært bedre. De som bar veldig lite, 1-2 tomater var Moon glow, White Queen, Malinow retro. På den sistnevnte må nevnes at de to tomatene som kom var kjempestore, nesten enorme.
Jeg synes denne tomatsesongen har vært spennende og ikke minst en utfordring. Det er ikke bare-bare å passe på 80 forskjellige sorter tomater, ta frø og ikke minst lage noe av de tomatene man høster. Det er jo grenser for hvor mange man kan ha på brødskiva, så ergo må man få noe på glass og i fryser`n. Det har blitt kokt pastasaus som er blitt frosset ned, og ikke minst er det laget mengder av tomatsyltetøy, oppskriften finner du HER, og tomatchutney. Så nå er et helt eget kjøleskap fylt til ripa av go`saker fra sommerens tomatgleder.
Nå er sesongen slutt, frøene er tørket, merket og klar for nye eiere etterhvert. Jeg håper jo at alle skal få oppleve hvor mange spennende tomater det finnes der ute i verden. For meg har dette vært et spennende år, og nå gleder jeg meg til ny sesong neste år, med nye spennende frø og nye erfaringer clip_image004[1]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar